زیورآلات

تاریخچه بوجود آمدن دکمه سردست

داستانها و مطالبی در اینترنت هست که میگه دکمه سرآستین اولین بار توسط ناپلئون بناپارت اختراع شد دلیلش هم این بود که سربازان با آستین هاشون بینی شون رو پاک میکردند و این باعث کثیفی سر آستینهاشون میشد و بناپارت هم دستور داد تا دکمه بزرگی سرآستینهاشون ببندند تا نتونن دماغشون رو باهاش پاک کنند!!!

البته این داستان ریشه درستی نداره.

در واقع این اکسسوری مردانه مدتها پیش توسط آقایان خوش پوش استفاده میشده. در حدود قرن سیزدهم، سرآستین های پیراهن با روبان، کراوات و ریسمان به هم متصل می شدند. همانطور که پیراهن‌ها و مدهای مردانه تغییر کرد، سرآستین‌های آن‌ها نیز تغییر کرد و در قرن هفدهم شکل‌های اولیه دکمه‌های سرآستین که امروزه می‌شناسیم پدیدار شدند.

در ابتدا سوراخ های دکمه روی سرآستین های مردانه ایجاد شد و خیاطان این سرآستین ها را با دو دکمه زینتی که توسط یک زنجیر وصل شده بودند می بستند. این اکسسوری مردانه توسط خیاط فرانسوی به نام بوتون د مانچت  «دکمه های آستین» نامیده شد و بزودی در میان طبقات بالا محبوب شدند. جواهرسازان شروع به ایجاد این دکمه های آستین در نقره و طلا کردند و به آن سنگ های قیمتی نیمه قیمتی یا طرح های مهر شده اضافه کردند و به این ترتیب دکمه سرآستین متولد شد.

دکمه سرآستین در قرن هفدهم به درستی معرفی شد و شاه چارلز دوم که به خوش پوشی شهره بود با پوشیدن مرتب دکمه سرآستین اون درمیان عموم مردم محبوب کرد.

 قرن هجدهم شاهد افزایش استفاده از دکمه سرآستین بود در این میان پوشیده شده این زیور مردانه توسط خانواده سلطنتی و اشراف به افزایش محبوبیت دکمه سر دست کمک کرد. آنها همچنین برای بزرگداشت مناسبت های سلطنتی و رویدادهای خاص مورد استفاده قرار می گرفتند و تا به امروز جز جدایی ناپذیری از استایل رسمی مردانه  و از بهترین گزینه ها برای هدیه مردانه باقی مانده اند.

جوآن گالری با طراحی و بازتولید این محصول با المانهای خط پارسی اون رو تبدیل به آیتمی ویژه برای آقایان خوش پوش کرده. جهت بازدید نمونه های تولید شده اینجا کلیک بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید